Před stoletou vodou ochrání nový val plochu o rozloze 130 hektarů. Teď stavba hráze pokročila do své nejnáročnější fáze. Stavaři navážejí tuny zeminy, jílu a štěrku. „Momentálně stavíme hrázové propusti a začalo sypání a hutnění násypu hráze. Protože je objem zeminy pro protipovodňový val velký, zvolili jsme tzv. heterogenní hráz, kterou tvoří mírně propustnější zemina. Ze strany Vrbického jezera ovšem bude mít val jílové těsnění,“ uvedl Radomír Doležel z investiční odboru Povodí Odry.

Protipovodňová hráz ve Vrbici bude mít téměř dva kilometry. Její výška přitom kolísá v závislosti na terénu, v průměru jde o dvoumetrový val. V nejnižším místě na konci Vrbice směrem k Ostravě u fotbalového hřiště dosáhne hráz až do výšky pěti metrů. Šířka v koruně hráze bude 3,5 metru. Zajímavostí celé stavby bude také 120 metrů dlouhá a až 1,5 metru vysoká protipovodňová zeď z vodostavebního betonu podél Orlovské stružky. V těchto místech totiž není prostor pro zemní hráz. Zeď by měla ochránit před velkou vodou zástavbu kolem ulice U Školky.

„Paradoxně až povodeň v roce 2010 způsobila, že vlastníci pozemků, kteří se stavbou hráze nesouhlasili, je po povodni konečně prodali a Povodí mohlo začít s jejich výstavbou. Ovšem, kdyby byla povodeň letos i u nás, tak by smetla rozestavěné hráze a opět zaplavila domy,“ řekl starosta Bohumína Petr Vícha s tím, že stále bohužel neexistuje zákon, který by ulehčovat vyvlastňování pozemků pro veřejné stavby. „Zatím vždy zvítězila ochrana soukromého vlastnictví a na popovodňové sliby, že vyvlastňování pozemků pro stavbu hrází bude snadnější, se velmi brzy zapomíná,“ doplnil.

Hráz by měla být hotova do konce srpna. Po jejím definitivním dokončení chce na jejím vrcholu postavit město asfaltovou stezku pro pěší, cyklisty a in-line bruslaře. „Chceme vyhovět přáním bruslařů a rozšířit možnosti kvalitního bruslení v Bohumíně.. Dlouhodobě se snažíme o prodlužování a okruhování tras. In-line stezka po hrázi kolem Vrbického jezera povede v atraktivním prostředí a bude propojena s cyklostezkou směrem na Ostravu. Opravíme také části chodníků, které navazují na Vrbickou ulici. Získáme tak zhruba tříkilometrový okruh,“ sdělil místostarosta Bohumína Lumír Macura. Náklady na její vybudování budou asi 3,5 milionu korun.

Pokud to počasí dovolí, vznikne stezka ještě letos. V opačném případě se na hrázi bude stavět až v příštím roce. „Počítáme s tím, že se kvůli dlouhodobým dešťům může dokončení hráze zpozdit. Protože můžeme devíti centimetrovou vrstvu asfaltu položit až po její kolaudaci, je velmi pravděpodobné, že stezku zrealizujeme až příští rok na jaře, protože na zimu by její budování nemělo smysl,“ dodal Lumír Macura.

Valy proti stoleté vodě za 120 milionů korun přibyly v minulých letech také ve Starém Bohumíně a v Bohumíně-Šunychlu. Po dokončení hrází ve Vrbici zbývá v Bohumíně ochránit před velkou vodou ještě městskou část Pudlov. Na přípravách těchto hrází proto Povodí Odry ve spolupráci s městem intenzivně pracuje. Radnice na projektování hrází vyčlenila dva miliony korun. V této chvíli je hotova dokumentace pro územní řízení. Vodohospodáři teď hledají prostředky na výkup pozemků pro stavbu protipovodňových valů. Náklady na jejich výstavbu se zatím odhadují na více než 200 milionů korun. Hráze by v budoucnu mohly ochránit městskou část Pudlov a jejich 1 400 obyvatel i rozvodnu elektřiny pro většinu Bohumína před stoletou vodou.