Návrh zákona v dolní komoře parlamentu iniciovali a po dohodě s vládou předložili poslanci za ODS Jan Kubata, Jan Bureš, Jan Čechlovský, František Sivera a Igor Svoják spolu se zástupci dalších dvou koaličních klubů. 

„Naším záměrem bylo narušit kriminální síť distributorů pohonných hmot, kteří při fingovaných předprodejích prostřednictvím bílých koní okrádají stát o miliardy korun na DPH. Věříme, že mimo jiné i díky dvacetimilionové kauci si nepoctiví obchodníci takový postup rozmyslí. Fiktivní obchody pro ně totiž budou nevýhodné, protože stanovenou kauci by musela platit každá z účelově založených společností,“ říká k zákonu za předkladatele Jan Kubata z ODS.

Zároveň odmítá, že kauce měla být nižší pro malé a poctivé distributory. „Organizovaný zločin zabírá odhadem až 20 procent objemu trhu s pohonnými hmotami a pokud se nám podaří alespoň 15 procent takříkajíc vyčistit, budou moci slušní obchodníci zvýšit své aktivity i zisk. Pokud by navíc nebyla kauce stanovena v jedné výši, nelze vyloučit, že po vyčerpání odpovědných osob na trhu by organizovaný zločin násilím přebíral i malé distributory,“ předchází jedné z námitek Jan Kubata.

Novela kromě povinné kauce stanovuje také přesné podmínky, za nichž může distributor svou činnost vykonávat, a zavádí přísnější kontrolu i možnost pochybného distributora vymazat z registru. „Osoba, která se bude chtít distribuci pohonných hmot věnovat, bude muset mimo jiné prokázat, že nemá žádné dluhy vůči finanční a celní správě. Živnostenský zákon také zavádí novou koncesi a firmy a osoby, které se na trhu s pohonnými hmotami pohybují, budou muset prokazovat odbornou způsobilost. Zápis do registru nebude automatický a celní úřad bude oprávněný ve stanovených případech firmu z registru vymazat.“ 

Jan Kubata přiznává, že ani toto opatření nemusí organizovaný zločin z trhu s pohonnými hmotami zcela vytlačit. Přesto zákon považuje za zásadní krok v boji proti tomuto druhu hospodářské kriminality. „Žádné opatření není samospásné, ale jsem přesvědčen, že podobné praktiky výrazně omezíme. Zvýšený příjem do státní kasy bude moci plynout například do opravy silnic a dálnic,“ dodává Kubata závěrem.