„Jsem velmi potěšen tím, že mohu pana prezidenta přivítat v České Třebové, protože je to poprvé v historii, kdy v tomto městě přenocoval prezident,“ uvedl hejtman. „Navíc bych mu chtěl ukázat město, které v posledních 12 letech prošlo velkými investicemi a kromě jiného vybudovalo významný přestupní dopravní terminál pro velkou část kraje. V této souvislosti mám také dobrou zprávu, že po letech marného úsilí a nevůle několika úředníků na ministerstvu dopravy se nám díky nové vládě podařilo prosadit zastavování vlaků vyšší třídy v České Třebové,“ dodal.

Prezident Miloš Zeman pracoval už ráno, kdy si sjednal schůzku se zástupci managementu České spořitelny, aby s nimi projednal možnosti úvěrové politiky. Poté se už věnoval opět občanům. „Jsem rodák z Kolína, takže vím, jak je pro rozvoj města důležitá železnice. Před jejím zavedením byl Kolín jen malé městečko a nyní v něm sídlí řada velkých firem,“ podotkl Miloš Zeman. Pro rozvoj kraje by však uvítal také dokončení silničních dopravních staveb.

Účastníky setkání na náměstí v České Třebové zajímaly otázky nezaměstnanosti, soužití s Romy a další témata. Prezident se ve svých odpovědích zaměřil zejména na nutnost vytváření nových pracovních příležitostí, což by pomohlo i Romům.

„V další části programu jsme prezidenta pozvali do firmy CZ LOKO, která je jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů regionu, pracuje v ní na 730 lidí. Zabývá se výrobou a modernizací lokomotiv. Vzhledem k tomu, že České dráhy si u ní v loňském roce objednaly všeho všudy modernizaci čtyř lokomotiv, je jasné, že je živa především z exportu. Slíbil jsem panu řediteli Bártovi, že sem pana prezidenta přivedu a to jsem dnes také splnil,“ představil hejtman důvody další návštěvy. Ředitel Josef Bárta si od toho sliboval posílení nových obchodních příležitostí zejména na východě.

Pro prezidenta Zemana byla ekonomická diplomacie jedním z hlavních bodů jeho programu, a tak není divu, že řediteli slíbil, že ho při nejbližší cestě do Ruska vezme s sebou. Novým kontaktům by mohl podle něj pomoci i nový velvyslanec v Rusku Vladimír Remek, protože v této zemi otevírají kosmonauti dveře daleko lépe než kdokoliv jiný. „Jsem některými pravicovými médii vydáván za ruského agenta, ale snažím se být agentem všech úspěšných podniků baťovského střihu. Tam se nemluví o zaměstnancích, ale o spolupracovnících,“ konstatoval prezident.

V CZ LOKO se prezidentská delegace setkala s managementem i zaměstnanci. Společně pokřtili novou lokomotivu řady 744, která je od roku 1995 první čtyřnápravovou lokomotivou vyrobenou podle českých výkresů. Zajímavá byla i prohlídka firmy ze sedadel historické drezíny z roku 1829, kterou rozpohybovali dva muži v historických kostýmech.