Pravidelné zářijové zámecké koncerty navazují svým programem na významnou hudební tradici náměšťského zámku z konce 18. a první poloviny 19. století, kdy panství držel Jindřich Vilém III. Haugwitz (1770 – 1842) a kdy v Náměšti působila ojedinělá zámecká kapela a sbor. V této době patřil náměšťský zámek mezi nejvýznamnější hudební sídla střední Evropy.

Proč letos právě Händel

Georg Friedrich Händel (1685 – 1759) byl v popředí zájmu hraběte Haugwitze. Jeho díla v Náměšti pravidelně prováděl, vlastnil v té době jedinou ucelenou sbírku Händelových skladeb od Samuela Arnolda, kterou dále rozšiřoval, překládal libreta jeho oper a o oratorií. Vrchol Händlovského kultu v Náměšti nastal v roce 1837, kdy bylo na zámku během 4 měsíců (!) provedeno 12 (!) velkých kantát a oratorií. V té době byl jinde zájem o Händela citelně menší. V Brně např. bylo v létech 1822 – 1885 provedeno pouze 5 jeho děl.

Proč Händelovi čeští současníci

Zatímco dílo Jana Dismase Zelenky (1679 – 1745) se v posledních létech dočkalo nejen u nás, ale i v zahraničí opravdové renesance, tvorba Antonína Reichenauera (1694 – 1730) a Johanna Josefa Ignáce Brentnera (1694 – 1730) by si zasloužila určitě více pozornosti nejen českých interpretů. Uvedení jejich děl na náměšťském koncertu je tedy také určitým pokračování haugwitzovské hudební tradice, díky níž byla v Náměšti ve své době prováděna díla i nepříliš hraných skladatelů.

Proč Musica Florea

Protože tento český soubor se řadí mezi naprostou špičku ve stylové interpretaci nejen barokní hudby. Bohatá koncertní činnost s širokým hudebněhistorickým a stylovým záběrem dává možnost seznámit se s hudbou známých i více či méně opomíjených autorů v provedení, jemuž je vlastní instrumentální preciznost, stylová a dobová čistota. Výběr účinkujících a dramaturgie náměšťských zámeckých koncertů jsou právě na těchto interpretačních požadavcích postaveny.