Dlouhodobá poptávka po IT specialistech je dána rozvojem trhu, kdy se stále více uplatňují informační technologie, nárůstem počtu nových investorů, ale také rozšiřování kapacit stávajících firem. Zejména pro studenty se zájmem o počítače či grafiku tak jde o ideální volbu, neboť se nemusí bát ve velkém časovém horizontu o své uplatnění, naopak jde o lukrativní obory, kdy si často vybírají zájemci pozice a nikoliv daná pozice kandidáta, a pozice jsou honorovány velmi dobře.

Firmy sahají po kvalitních středních školách

S nedostatkem IT specialistů firmy volí buď cestu jejich přetahování mezi sebou, ale také výchovou od počátečních juniorských pozic. Mezi to spadá také jejich aktivní spolupráce již se školami zaměřujícími se na technickou a IT profilaci studentů. Současně platí, že ze svých nároků na vysokoškolské vzdělání firmy slevily.

„Spolupracujeme dnes s řadou firem, které žádají IT specialisty a nabízejí našim studentům okamžité uplatnění v oboru, jaký studují,“ potvrzuje tento trend Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze (SSŠVT). „Firmy však neslevují z kvalitního vzdělání, každý student, který se v budoucnu tímto atraktivním oborem chce zabývat, se kromě širokého základu a obecných znalostí musí pečlivě naučit i odbornost,“ dodává Martin Vodička.

Nabízené platby od 40 tisíc, nezřídka 100 tisíc

Vysoká poptávka spojená s IT kvalifikací v tomto sektoru často zaručuje až o 20 % vyšší mzdy. Už po krátkém zapracování je pak mzda IT speciality navyšována. Programátoři s pětiletou praxí, např. se zkušenostmi v C# nebo JAVA, případně C/C++ pak mohou získat i 100 tisíc korun. Téměř o stejné peníze si pak může říct Správce sítě, který zodpovídá za údržbu podnikové sítě, včetně propojení k internetu a správy intranetu, nebo také grafičtí návrháři zkušení např. v Autodesku.

Uplatnění pro studenty

Desetitisíce inzerovaných i jinak poptávaných pozic tak řadí informační technologie mezi nejžádanější na českém trhu. Podobně na tom jsou jen specialisté v oborech strojírenství, elektroniky, online marketingu a PR, obchodu a logistiky. Díky vývoji trhu a jednotlivých oborů se odhaduje, že i přes reakci školství na trh se situace nezmění nejméně dalších deset let.