V roce 2013 byly mezi Čechy autobusové zájezdy nabízející turistům pouze jeden den koupání populární. Tento typ dovolených vyhledávali zejména na slevových portálech, ale zájezdy objednávali i u cestovních agentur.

Letos však mnohem více poptávají pobytové zájezdy s délkou v průměru tři až čtyři dny. Chtějí přitom takové zájezdy, které jsou spojené s poznáváním, ale stále přislibují i jeden den koupání u moře. Turistům tudíž zprostředkují výlet za poznáním cizí kultury, památek i za mořskými radovánkami.

Na snížený zájem o autobusové zájezdy ryze za koupáním u moře reagují cestovní kanceláře, které od tohoto typu výprav upouštějí. „V minulosti byl zájem o takzvané jednodenní koupání u moře poměrně značný ze strany veřejnosti, cca dvě osoby na autobus v turnusu. Cestovní kanceláře tímto způsobem často doplňovaly třeba volné sedačky v autobuse,“ říká Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, která v Česku sdružuje objekty působící v cestovním ruchu. „Dnes se s tímto typem výletů zájemci také setkají, ale spíše pouze na slevových portálech,“ dodává Petříčková.

Nejvíce poptávanou destinací je Itálie

I slevové portály však letos výrazně změnily nabídku jednodenních zájezdů. Místo nich se začínají více zaměřovat na pobyty s noclehem na dvě až čtyři noci.

„Letošním trendem jsou zájezdy spojené s poznáváním, kde je zároveň jeden den koupání u moře. Vůbec nejvíce poptávanou destinací je Itálie a z těchto typů zájezdů je to například Řím spojený s koupáním na Palmové riviéře či z opačného konce koupání na Capri spojené s návštěvou Neapole,“ nastiňuje tendence českých turistů Lukáš Przybylski ze specializovaného pobytového slevového portálu Slevotéka.cz. „Od zájezdů bez přespání se podle statistik letos opravdu značně ustupuje,“ doplňuje Przybylski.

Největší lákadlo jednodenního koupání u moře? Cena!

Největším lákadlem jednodenního koupání u moře je především cena, která se pohybuje v průměru kolem 1 200 korun na osobu. „Tento způsob trávení dovolené už preferuje jen úzký okruh Čechů, a to pravděpodobně i z důvodu ceny. Jedná se o formu cestování, jež je velmi namáhavá, vzhledem k tomu, že cestující stráví minimálně celé dvě noci přejezdem v autobusu. Proto si i Češi raději připlatí za delší pobyt včetně ubytování,“ vysvětluje hlavní důvod snížení popularity jednodenních zájezdů k moři Jaromír Beránek, analytik cestovního ruchu ze společnosti Mag Consulting.

Cena 3-4denních zájezdů, které spojují poznávací pobyt s možností vykoupat se v moři a staly se mezi českými cestovateli oblíbenými, se pohybuje kolem 3 500 až 4 000 Kč, v závislosti na destinaci. Představuje tedy asi trojnásobek ceny za zájezd jednodenní.

„Jednodenní typy výletu volili zákazníci, kteří neměli finance na celé zájezdy. Domnívám se však, že v dnešní době turisté s nízkými příjmy raději zůstanou jedno léto v tuzemsku a na delší dovolenou se pak vypraví až v dalším roce,“ zhodnocuje preference českých turistů Petříčková.