Řada Čechů nechává nákupy vánočních dárků na poslední chvíli. U nákupů v internetových obchodech by si ovšem u prodejce měli ověřit termín doručení. Pokud nemají možnost si dárek vyzvednout na pobočce, při objednávkách po 18. 12. by jim už u některých prodejců nemusel být doručen včas. Na dobu doručení nemá vliv pouze samotná přeprava, balíky je také třeba vyzvednout ve skladu, zabalit a připravit na odeslání.

„S nákupy na poslední chvíli počítáme a v předvánočním období posilujeme počet vozů. Například v loňském roce jsme doručili vůbec nejvíce balíků až 18. prosince. Standardně doručujeme zboží z e-shopů následující pracovní den po vyzvednutí u odesílatele. Lidé by ale měli počítat s tím, že může dojít k nějakému opoždění, které dopravce neovlivní,“ uvedl Aleš Vykydal z přepravní společnosti Geis, jež doručuje zboží například z e-shopů Alza.cz.

„Nadstandardní termín dodání nabízí e-shop OKAY, pro který jsme i logistickým partnerem, zaručuje včasné dodání pro objednávky přijaté nejpozději v neděli 22. prosince 2013 ve 12 hodin,“ dodává Vykydal.

„Některé e-shopy s výborně zvládnutou logistikou garantují doručení do Vánoc i u zboží objednaného v pátek 20. prosince. Povětrnostní podmínky by letos podle předpovědí přepravu zásilek zkomplikovat neměly, přesto je bezpečnější objednat zboží raději dříve než poslední den,“ upozornil Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Podíl zákazníků nakupujících na internetu každoročně roste. V internetových obchodech letos podle údajů Asociace pro elektronickou komerci vánoční dárky nakoupí 75 procent uživatelů internetu. Před Štědrým dnem hlásí většina e-shopů výrazný nárůst objednávek. Jejich počet významně převyšuje průměrné denní prodeje během zbytku roku.

„Množství objednávek letos před Vánoci vzrostlo více než dvojnásobně oproti průměrné poptávce v průběhu roku. Ve srovnání s loňským rokem u nás v předvánočním období nakoupilo o 24 % více zákazníků,“ řekl Josef Mech z předního internetového obchodu se sportovním vybavením SportObchod.cz.

Stále více lidí nakupuje na Vánoce také dárkové certifikáty. Někteří obchodníci nabízejí možnost jejich zaslání na e-mail, takže je lze objednávat také poslední dny před Vánoci. „Prodej dárkových poukazů nám letos před Vánoci vzrostl o 60 % oproti běžné poptávce. Výrazný růst objednávek pozorujeme především poslední dva týdny před Štědrým dnem. Zákazníkům nabízíme také možnost zaslat certifikát elektronickou poštou,“ sdělil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.

Největší nápor objednávek v letošním roce zaznamenali internetoví prodejci v týdnu od 9. prosince. V tomto týdnu podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci činily celkové obraty tuzemských internetových obchodů přes tři miliardy korun. Nejvíce objednávek v jeden den však učinili zákazníci v pondělí 16. prosince.

„Dne 16. 12. nám poptávka vzrostla dokonce o 242 % oproti běžnému dennímu prodeji. Byl to vůbec nejúspěšnější prodejní den v roce 2013,“ podotkl například ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz Radim Tlapák.