Plzeňský kraj Techmanii Science Center finančně podporuje již třetím rokem. Každý rok je z rozpočtu Plzeňského kraje pro její rozvoj vyčleněna částka ve výši 5 miliónů korun.

V novém 3D Planetáriu, které vzniklo hned vedle hlavní budovy Techmanie, objevíte na tisíci metrech čtverečních dvě projekční kupole, originální expozici i možnost nahlédnout do nitra architektonicky cenné stavby. Můžete zde poznat nejen vesmír, ale i svět moří, oceánů, hmyzu nebo třeba nanovláken, a to interaktivně!

„Jsem přesvědčen, že supermoderní expozice v novém planetáriu přispěje k posílení zájmu o vědu a techniku u dětí a mládeže. Věřím, že tím také stoupne zájem o studium technických oborů na středních a vysokých školách,“ prohlásil Václav Šlajs během slavnostního zahájení.

První 3D Planetárium v České republice staví na třech základních pilířích, které rozvíjejí možnosti neformálního vzdělávání:

2D a 3D projekce snímků s astronomickou či geografickou tématikou pro různé věkové skupiny. Na vnitřní plochu kupole o průměru 14 metrů budou promítány vzdělávací snímky konzultované např. s NASA a ukazující např. oblohu nad Plzní, výcvik astronauta, nebo krásy mlhovin, galaxií a miliony světelných let vzdálených sluncí.

Projekční globus Science On a Sphere nabídne originální demonstrační pomůcku, která ukáže např. vizualizace jednotlivých planet, změny zemské kůry, vlastnosti mořských proudů, rozložení sociální sítě Facebook ve světě atd.

Interaktivní expozice Vesmír představí 27 nových (z velké části autorských) exponátů, které Techmania připravila pro snadné pochopení základních jevů a fenoménů z blízkého i vzdáleného vesmíru. Kromě vodíkové rakety, robotické ruky, Keplerových zákonů či pohybů planet se zde návštěvníci seznámí např. s gyroskopem, exponátem, jenž věrně simuluje pocity přetížení při startu rakety.