Společnosti Maghera zatím nikdo nezabránil v porušování zákona a nabízení spotřebitelských úvěrů přes vysoko tarifikované linky. Volající platí desetitisíce korun za hovorné a žádného úvěru se nedočkají. Již více než půl roku nikdo ani přes opakované podněty nezasáhl. „Velmi nás mrzí přístup dozorových orgánů, protože poškozování spotřebitelů činností společnosti je nanejvýš patrné,“ říká Miloš Borovička, právní poradce sdružení dTest a dodává: „Trestní řízení by mělo být vždy tou poslední možností, ale my už nemůžeme dále jen čekat a přihlížet.“

Právníci dTestu spatřují v jednání operátorů na linkách Maghery znaky trestného činu podvodu. „Společnost rozhodně nemá v úmyslu poskytovat úvěry, pouze uvádí spotřebitele v omyl, aby mohla profitovat z vysokých poplatků za volání na své linky,“ říká Miloš Borovička a upřesňuje: „Pokud se prokáže, že podvody byla způsobena škoda větší než pět milionů korun, hrozí pachatelům až desetileté vězení.“

Situaci neřeší ani mobilní operátoři, tedy až na jednoho. „V minulém týdnu jsme všechny telefonní operátory informovali o tom, že podáváme trestní oznámení, a vyzvali jsme je k adekvátním krokům, které by zabránily dalším podvodům,“ říká Miloš Borovička. „Jediným operátorem, který na naši výzvu reagoval a z jehož čísel se na linky Maghery nedá dovolat, je U:fon.“ Ostatní operátoři mlčí a jejich služby Maghera nadále beztrestně využívá k dalším podvodům.

Inzeráty společnosti, které lákají na snadné půjčky, se stále objevují v denním tisku. V posledním letáku obchodního řetězce Kaufland našli právníci další nesrovnalost, jež by mohla Magheru stát až dvacet milionů. „Pokud je v reklamě na spotřebitelský úvěr uveden údaj o nákladech (tedy výše splátky, úrok, poplatky apod.), musí zde být zároveň také názorný příklad, který náklady vysvětluje,“ říká Borovička a dodává: „Podali jsme na Magheru další podnět k České obchodní inspekci a doufáme, že alespoň v tomto ČOI učiní přítrž.“