K vytvoření tržního řádu radnice přistoupila zejména na podnět jihlavské veřejnosti. „V létě snad není jediný den, kdy by radnice neobdržela reakci, že na ulici někdo někoho opakovaně obtěžuje s nabídkou voňavek, údajně výhodných telefonních tarifů, či dalších služeb,“ uvedl tajemník Magistrátu města Jihlavy Lubomír Dohnal. „S podomním prodejem je nezřídka spojená i trestná činnost,“ připomněl neblahé zkušenosti tajemník.

Tržní řád detailně popisuje místa, kde lze služby poskytovat a prodávat mimo klasické provozovny. Jihlavští tak nepřijdou o tradiční trhy nebo místa, kde lze na ulici nakoupit například ovoce a zeleninu, řád neomezuje ani třeba prodej zmrzliny z okének provozoven nebo fungování předzahrádek. Zakázané nejsou veřejné sbírky, které ale musí být standardně povoleny v souladu se zákonem.

Pokud by někdo byl i po zavedení tržního řádu na ulici nebo doma obtěžován nezvaným prodejcem, může volat městskou policii. „Za porušení zákazu hrozí firmám pokuta až 200 tisíc korun, fyzické osoba by byla řešena v přestupkovém řízení,“ uvedla vedoucí živnostenského úřadu Irena Niklová.

V oblasti obrany spotřebitele jihlavský magistrát vyšel veřejnosti vstříc už v předchozích měsících zřízením tzv. spotřebitelského ombudsmana. To je označení pro systém, který za pomoci kontaktních míst na živnostenských úřadech pomáhá oklamaným spotřebitelům. Na radnici je rovněž k dispozici vyhledávaná brožurka Jak nespadnout do pasti, která rovněž přináší rady preventivně široké veřejnosti, tak především oklamaným spotřebitelům.