Pečlivě zkoumat potraviny, orientovat se podle loga či značky výrobce, kterému důvěřujeme, či věnovat pozornost referencím, je v dnešní době prostě nezbytné. Řada lidí na svou neopatrnost doplácí, ať již šlo o nekvalitní párky nebo podvodnou cestovní kancelář. Zkušenost je to značná a každý zákazník v takovém případě tratí. Při tom postačí několik základních postupů, jak se nenechat napálit. Tradiční výrobce tonerů, společnost Teko Technology, přináší v tomto článku pár neocenitelných rad, jak se orientovat na trhu.

Prohlédněte si obal

Z obalu výrobku se dá vyčíst hodně a nerozhoduje, zda se jedná o spotřební zboží, potraviny či techniku. Umět správně číst obaly je základ dobrého nákupu a nejen to. Značení slouží i k správné recyklaci obalů či samotných výrobků, což je z hlediska ekologie velice důležité. Grafických či textových značek ale existuje velké množství a zákazník vždy přesně neví, co které znamená. Pro pomoc se může obrátit na spotřebitelské poradny nebo na http://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/.

Ale jsou i snazší cesty. Například při preferenci českých výrobků často postačí všímat si textu, tedy popisu výrobku na obale. Pokud je text pouze v češtině, je zcela jasné, odkud tento produkt pochází. Jestliže bude český popis pouze jedním z mnoha uvedených nebo je na obal dodatečně nalepen, zákazník musí počítat s tím, že kupuje dovezené zboží ne-českého původu.

Z obalu by měla být jasná i záruční doba, k čemu výrobek slouží a jakému použití se naopak nehodí. To se týká hlavně elektroniky a spotřebního zboží. Informace, které se nevejdou přímo na obal, by měly být dodávány alespoň ve formě brožury přiložené k výrobku.

„Například na obalech našich výrobků se zákazník dozví vše potřebné od délky záruční doby, přes informace o recyklovatelnosti produktu a jeho trvanlivosti, až po certifikační ISO, jehož jsme držitelem,“ komentoval značení na obalech produktů Petr Kempa, zástupce českého výrobce náplní do tiskáren. „Pokud by si s těmito základními informacemi nevystačil, přibalujeme ke každému produkty ještě příbalové informace s konkrétní specifikací použití,“ dodal Petr Kempa z Teko Technology. 

Výrobce a země původu

Při výběru spotřebního zboží by neměl rozhodovat jen typ zařízení, pro které je určen, a cena. „Pozornost spotřebitele si zaslouží i výrobce. Pokud jde o známou značku, která se na tonery specializuje, nebo o výrobce tiskáren, velké riziko nehrozí. Na pozoru by ale zákazník měl být u takzvaných no-name výrobců, tedy značek zcela neznámých, o kterých není moc slyšet a sám zákazník je nijak dobře nezná,“ dodal Kempa. Většinou lákají na velice nízké ceny a šetrný zákazník se nechá snadno přesvědčit.

Kde nakupovat?

Stará známá metoda nákupů v kamenných obchodech pomalu mizí. Pro pečivo si do něj stále zajdeme, ale pokud chceme šetřit čas a peníze, raději volíme jiné metody. Obliba e-shopů a online nákupů včetně jejich plateb roste čím dál tím více. Je to snadné, rychlé a u spolehlivého prodejce i bezpečné. Online se dnes dá nakoupit zcela vše, od potravin, přes hotová jídla, oblečení, nábytek až po spotřební materiál a elektroniku včetně tolik oblíbeného dovozu až domů.

„Nové e-shopy všeho druhu a zaměření se v posledních několika letech objevují skoro každý den. Stejně často ale také zanikají. Pokud se zákazník nechce dočkat nežádoucího překvapení, měl by si předem ověřit, s jakým subjektem má co do činění,“ varuje Roman Novotný z Originalnitonery.cz.

Důležité tedy je vybrat si skutečně spolehlivý e-shop, který má dobré reference, není na trhu příliš krátce a za kvalitu nabízeného zboží ručí. Ve výčtu rizikových faktorů při nákupech zboží se dá dlouze pokračovat. Několik základních parametrů ale běžnému spotřebiteli postačí. Ostražitost je prostě na místě a odměnou za ni jsou bezpečnější a kvalitnější produkty, za které jsme ochotni zaplatit.