Nedávné události ze světa upozorňují, jak může sníh a mráz komplikovat dopravu. Řidiči se museli vypořádat třeba s až dvousetkilometrovou kolonou aut v Rusku nebo čtyřhodinovou zácpou v Srbsku na cestě z Bělehradu směrem k maďarským hranicím. I v našich podmínkách mohou nastat podobné situace, zvlášť pokud se vydáte lyžovat do hor. „Přípravou na zimu nemáme na mysli pouze přezout z letních pneumatik na zimní. Velmi užitečné je zkontrolovat tlak v pneumatikách a dovybavit auto kvalitními sněhovými řetězy, lopatkou na sníh, teplou dekou a především dostatečnou zásobou paliva,“ radí Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz, který je předním prodejcem pneumatik na českém trhu.

Tip 1: Přezujte na zimní pneumatiky

Základní bezpečnostní podmínkou pro jízdu v zimních měsících je přezout auto na zimní pneumatiky. Jejich hlubší dezén a větší počet lamel, stejně jako měkká směs, ze které jsou vyrobeny, zajišťují lepší přilnavost na sněhu, ledu i suchém povrchu při velkých mrazech. Právě díky nim získává auto lepší jízdní vlastnosti už od chvíle, kdy teplota klesne pod 7 °C. Plánujete-li v této zimě jízdu do hor, nedoporučujeme kupovat pneumatiky z druhé ruky. Opotřebení vzorku může hrát zásadní roli. Nová neopotřebovaná zimní pneumatika má hloubku dezénu kolem 9 milimetrů. Brzdná dráha při hloubce dezénu 4 milimetry je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší.

Tip 2: Zkontrolujte tlak v pneumatikách

Je potřeba si uvědomit, že tlak v pneumatikách ovlivňuje nejen jejich životnost, ale také jízdní vlastnosti vozu. Příliš vysoký tlak v pneumatikách zhoršuje přilnavost na vozovce a zmenšuje styčnou plochu pneumatiky s vozovkou. Naopak podhuštěná pneumatika negativně ovlivní chování vozu, který se stává nestabilním. Tato rizika můžete jednoduše eliminovat kontrolou tlaku v pneumatikách ještě před tím, než vyrazíte na cestu. Vzhledem k tomu, že pokles venkovní teploty způsobuje také ztrátu tlaku v pneumatikách, doporučuje se v zimních měsících jejich huštění o 0,2 baru více, než předepisuje výrobce. Důležitou zásadou je však neprovádět měření tlaku při zahřátých pneumatikách. To znamená počkat alespoň dvě hodiny od poslední jízdy.

Tip 3: Přibalte sněhové řetězy

Obzvláště v horských střediscích, kde se většinou cesty nesolí, oceníte sněhové řetězy. Ty jsou v některých případech dokonce povinné, neboť je nařizuje speciální příkazová značka. Její nedodržení vás může přijít až na dva tisíce korun. Díky sněhovým řetězům se lépe brzdí a jejich přítomnost na kole zvyšuje tření. Díky tomu je s nimi možné vyjet i vyšší stoupání. Pokud jste ještě nikdy sněhové řetězy nenasazovali, určitě si to před cestou nejprve nanečisto vyzkoušejte podle návodu. Nasazení řetězů na jedno kolo by vám nemělo zabrat více než dvě minuty. Jednoduchost montáže souvisí obecně i s cenou vynaloženou na zakoupení produktu. Značkové řetězy mají propracované systémy pro usnadnění nazutí bez popojíždění, automatické dopínání a podobné technické výhody, které při nepřízni počasí řidič maximálně ocení. Dejte pozor na textilní sněhové řetězy, které jsou vedeny jako vyprošťovací pomůcka a neplní tak legislativní, ani technickou funkci řetězů. V některých zemích, jmenujme konkrétně Rakousko, se použití textilních sněhových řetězů neuznává. Na silnicích, kde je povinnost sněhové řetězy nasadit, byste tak dokonce mohli být pokutováni.

Tip 4: Zkontrolujte a doplňte kapaliny

Před každou cestou v zimním období pečlivě zkontrolujte všechny kapaliny ve svém autě. Začněte u paliva, mějte ho před podobnou cestou dostatek a pravidelně jej doplňujte. Nejezděte na rezervu. Během zimy se vám totiž může snadno stát, že uvíznete v koloně. V takovém případě při vypnutí motoru velice brzy přijdete o teplo. Pokud necháte motor běžet na volnoběh, spotřebujete 1 až 2 litry paliva za hodinu. U vozů s naftovým motorem mohou nastat při teplotách pod -10 °C problémy. Do nafty lze přilévat aditivum, které vám usnadní startování. Možností je také tankovat naftu na zimní provoz, která by měla být spolehlivá až do -20 °C. Pokud teploty klesnou ještě níž, nabízejí některé čerpací stanice i arktickou naftu, která zvládne teploty až do -30 °C. V servisu si nechte zkontrolovat správnou hladinu brzdové kapaliny. Abyste nedostali smyk, musí brzdit obě brzdy stejně. V neposlední řadě pak věnujte pozornost aplikaci nemrznoucí směsi do chladiče i do ostřikovačů.

Tip 5: Pořiďte si další podstatné vybavení

Zimní období přináší specifické problémy, kterým byste měli přizpůsobit své vybavení. Hodit se vám může například rozmrazovací sprej. Lze ho použít na okna, ale i kliky, zámky a těsnění dveří, aby šly snadněji otevřít. Neskladujte jej v autě, ale noste u sebe, abyste ho mohli v případě problému použít. Na led na okně je velmi účinná malá škrabka, dobré je investovat i do malého smetáčku na ometání většího množství sněhu. Při očišťování auta dbejte na to, abyste se zbavili co možná nejvíce sněhu. Jednak totiž zhoršuje stabilitu a aerodynamiku auta, jednak se vám může při brzdění dostat na čelní sklo a stěrače si s ním nemusí účinně poradit. Poohlédněte se také po startovacích kabelech, protože akumulátor se při krátkých jízdách při teplotách pod -10 °C nedobíjí dostatečně účinně. Doporučujeme také nechat si v servisu zkontrolovat stav akumulátoru. U starších typů je třeba kontrola elektrolytu a jeho dostatečného množství.

Tip 6: Dodržujte pravidla bezpečné jízdy

Zasněžená vozovka představuje pro motoristy zvýšené nároky na techniku jízdy. Proto je důležité dodržování několika zásad. Myslete na plynulost jízdy, při níž se nesmíte dopouštět razantnějších změn rychlosti ani směru. Nebezpečí smyku může znamenat jak prudké přidání plynu, tak náhlé sešlápnutí brzdového pedálu. Při cestě z kopce se snažte brzdit hlavně motorem a myslete na udržování dostatečného odstupu od ostatních aut na vozovce. Neméně podstatná je rovněž samotná rychlost jízdy, která musí být přiměřená danému terénu.