Muzikálová bible v rytmu rokenrolu zaujme celou rodinu a vystřídá všechny hudební styly

Národní divadlo moravskoslezské uvede slavný muzikál Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, první realizované dílo nejslavnější žijící autorské dvojice Tim Rice a Andrew Lloyd Webber. Původně půlhodinové představení pro školní besídku, inspirované biblickým příběhem o Jákobovi a jeho dvanácti synech, během let autoři přetavili do výjimečného muzikálu, který obsahuje napínavý děj, nenásilné ponaučení, ale zejména silné melodie.

Autor českého libreta Michael Prostějovský, který přebásnil například muzikál Jesus Christ Superstar, vysvětluje: „I když jsem překládal všechny muzikály Tima Ricea a Andrewa Lloyda Webbera, Josefa mám asi nejraději. Josef je milé představení plné úžasného humoru, má řadu morálních poučení, neb jak známo vychází z Bible, a také ta hudba, kterou Andrew Lloyd Webber složil, je nesmírně pestrá a barevná. Je to muzikál, který dává veliký prostor režii a choreografii.“

Inscenace je postavena jako poutavý příběh, vyprávěný na jevišti dětem. Coby početný dětský sbor využila režisérka Gabriela Petráková osvědčené Operní studio NDM pod vedením Lenky Živocké, takže v některých scénách je na jevišti celkem 63 účinkujících, chybět nebude ani král rokenrolu coby faraón či starozákonní rap.

„Jsem rád, že do Ostravy přichází muzikál, který napsali právě tihle dva autoři, Tim Rice a Andrew Lloyd Webber," uvádí dramaturg Patrick Fridrichovský. "Josef, jejich první dílo, je plné humoru a muziky, která chytne a nepustí ani týden potom, co jste byli na představení. Nemusíte znát Bibli, ten příběh pochopíte, stejně jako nadsázku a poučení. A smějete se a zpíváte si nahlas  – a v hledišti při tom nejste sami! S Timem Ricem jsem se několikrát potkal a byla to nezapomenutelná setkání, kdy jsem pochopil nejen to, jaký je člověk, ale taky proč jsou jeho texty právě takové, jaké jsou.“

Základ Josefova příběhu tvoří Starý zákon, respektive jeho první Kniha Mojžíšova (Genesis), kapitoly 37 až 50. Hlavní hrdina Josef byl nejmilejším synem Jákobovým, od kterého dostal úžasný pestrobarevný plášť. Ten mu zbývajících jedenáct bratrů závidí, a tak Josefa prodají do egyptského otroctví. Josef se posléze dostane k samotnému faraonovi, kterému díky své schopnosti vykládat sny poradí, jak překonat neúrodu a hladomor. Egypt tak jako jediný oplývá dostatkem v době, kdy na něj a sousední země dopadne neúroda. Mezi prosebníky se objevují i Josefovi bratři, kteří však svého nejmladšího bratra nepoznávají. A jak praví Bible, od Josefa získávají po chvílích těžkých zkoušek nejen potřebné potraviny, ale dostane se jim i odpuštění a starý Jákob se nakonec opětovně setkává se všemi svými syny.

V hlavní roli Josefa alternují Roman Harok a Tomáš Novotný, choreografie je dílem Pavla Strouhala, který v poslední době nechyběl u realizace žádného významného muzikálového projektu v České republice. Kostýmy navrhla Lucie Loosová, pod hudebním nastudováním je podepsán Jakub Žídek, jako hudební supervizor spolupracoval Boris Urbánek a autorem scény je Ondřej Zicha

Premiéry muzikálu Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť se konají ve čtvrtek 4. října a v sobotu 6. října 2012 v Divadle Jiřího Myrona.

Michael Prostějovský (1948)

Textař, libretista, rozhlasový novinář a producent. Jako autor napsal v 60. a 70. letech 400 písňových textů pro přední české interprety (Nářek převozníka, Šípková Růženka, Pět havranů, Řekněte, Odkud vás znám, Do re mi la, Podej mi ruku a projdem Václavák, Když písně lžou, Agáta). V tehdy největší československé gramofonové firmě Supraphon pracoval jako šéf dramaturgie a produkce. Studoval divadelní a filmovou vědu se zaměřením na hudební divadlo a po svém odchodu do Německa počátkem 80. let měl možnost důkladně poznat muzikálové produkce jak v této zemi, tak i v Londýně a New Yorku. Osmnáct let pracoval jako redaktor německých rozhlasových stanic Deutschlandfunk a Deutsche Welle. Od počátku 90. let je jedním z těch, kteří budují moderní muzikálovou scénu v Praze. Je především autorem českých libret muzikálů Andrewa Lloyda Webbera a Tima Ricea Jesus Christ Superstar (Divadlo Spirála, Praha 1994), Joseph and the Amazing Techniolor Dreamcoat (Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť; MdB, Brno 2006) a Evita (MdB, Brno 2009) a přebásnil verše angloamerického básníka T. S. Eliota pro české uvedení muzikálu Cats (Kočky) stejného skladatele (Divadlo Milénium, Praha 2004). S libretistou Alainem Boublilem osobně spolupracoval na českém přebásnění světové premiéry přepracované verze jeho muzikálu Marguerite (Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava 2010).

Od roku 1990 pravidelně vysílá na vlnách Českého rozhlasu Muzikál expres – pořad aktualit a zajímavostí ze světa hudebního divadla a filmu. V roce 2008 vyšla ve spolupráci s MdB jeho stejnojmenná encyklopedie světového muzikálu. Od roku 2006 vyučuje historii a současnost světového muzikálu na katedře divadelní vědy Filosofické fakulty University Karlovy v Praze. Trvale dodnes žije mezi Prahou a Kolínem nad Rýnem. 

Tim Rice (1944)

Patří ke špičce světových textařů a libretistů již od šedesátých let. Popularitu si získal i jako moderátor britské rozhlasové a televizní stanice BBC. Slibnou a zajištěnou kariéru právníka však záhy opustil a v květnu 1966 začal spolupracovat s gramofonovou společností EMI. Jako začínající textař se díky tipu, který dostal od jednoho z manažerů EMI, obrátil na Andrewa Lloyda Webbera s nabídkou spolupráce. Jejich společná prvotina The Likes of Us (Ti, podobní nám; 1965) zapadla na dlouhá desetiletí v jejich autorských šuplících. Jejich prvním veřejně provedeným dílem se tedy stal Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť; 1968), a to v půlhodinovém školním provedení, které postupně od počátku 70. let začalo získávat celovečerní formu a od 90. let patří do kategorie muzikálů superlativů. Jesus Christ Superstar (1970) se tak vlastně stal jejich prvním muzikálem, který si získal světovou proslulost jako gramofonové album ještě před tím, než došlo v roce 1971 k jeho světové premiéře na Broadwayi. Neméně úspěšný byl i muzikál Evita (1978).

Po rozchodu s Andrewem Lloydem Webberem se Tim Rice spojil se členy populární skupiny ABBA a v polovině osmdesátých let s nimi společně v Londýně uvedl muzikál Chess (Šach!). Mezi další úspěchy světového významu patří muzikály The Lion King (Lví král; 1997) a AIDA (2000), které napsal Tim Rice společně se skladatelem Eltonem Johnem.

Tim Rice založil v roce 1981 nakladatelství Pavilion Books, je hlavním spoluautorem několika desítek Guinessových knih mapujících historii populární hudby. Je vášnivým a uznávaným hráčem kriketu, jeden kriketový klub dokonce vlastní. Je držitelem 4 Cen Tony a 3 Oscarů. V roce 1994 jej britská královna Alžběta druhá povýšila do rytířského stavu a propůjčila mu titul Sir Timothy.

Andrew Lloyd Webber (1948)

Lord Andrew Lloyd Webber je bezpochyby nejúspěšnějším žijícím muzikálovým skladatelem na světě. Svá studia na Oxfordu opustil ve chvíli, kdy se definitivně rozhodl stát skladatelem.

K tomuto rozhodnutí výrazně napomohlo setkání s o čtyři roky starším libretistou Timem Ricem, které dalo v roce 1968 vzniknout prvnímu společnému muzikálovému dílku The Likes of Us (Ti, podobní nám) a oratoriu Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť). Od Josefa pak vedla přímá cesta k dalšímu společnému dílu, rockové opeře Jesus Christ Superstar. Ta vyšla nejprve v roce 1969 na gramofonových deskách a teprve fenomenální úspěch nahrávky přiměl producenty, aby toto dílo uvedli také v divadelní verzi. V roce 1971 tak měl Jesus Christ Superstar svou oficiální premiéru na Broadwayi v režii Toma O‘Horgana. Bez Tima Ricea vytvořil Andrew Lloyd Webber nepříliš úspěšný titul Jeeves (1974),  ovšem kvality autorské dvojice opět potvrdil muzikálový příběh adorované manželky argentinského diktátora Peróna Evita (1976).

Vedle psaní muzikálových melodií se Andrew Lloyd Webber vždy zabýval i komponováním hudby vážné. Pro svého bratra zkomponoval několik violoncellových skladeb, pro svoji druhou manželku Sarah Brightmanovou a Plácida Dominga napsal Requiem, za které získal v roce 1986 první Cenu Grammy v kategorii klasické hudby.

Těžištěm jeho díla jsou však muzikály: komorní Tell Me on a Sunday (Líp se loučí v neděli; 1980), veleúspěšné Cats (Kočky; 1981), nenáročná hříčka o vláčcích s herci na kolečkových bruslích Starlight Express (1984) nebo jeho nejúspěšnější muzikál The Phantom of the Opera (Fantom Opery), který se v londýnském West Endu hraje nepřetržitě od roku 1986 a který se před několika lety dočkal i své filmové podoby.

Andrew Lloyd Webber je také vlastníkem produkční společnosti The Really Usefull Group, jejímž prostřednictvím spravuje několik londýnských divadel. Během své kariéry obdržel mnoho ocenění, mimo jiné Oscara, televizní Emmy, několik cen Laurence Oliviera, Tony, Grammy a řady dalších. V roce 1992 byl královnou Alžbětou II. za své zásluhy v oblasti umění povýšen do rytířského stavu a v roce 1997 jmenován lordem.