Z výsledků ECDL testů vyplývá, že běžný český středoškolák se poměrně dobře orientuje na internetu, bez větších obtíží komunikuje elektronickou poštou, umí si poradit s přípravou jednoduchého strukturovaného textového dokumentu i prezentace, méně je ale schopen používat tabulkový procesor pro řešení jednoduchých úloh nebo pracovat s databází. Ve srovnání s ostatními testovanými uchazeči z České republiky (k dnešnímu datu přes 56 000 osob) poráží středoškoláci svými výsledky ostatní uchazeče o „řidičák na počítač“, s výjimkou čerstvých vysokoškoláků, u nichž se samozřejmě předpokládají pokročilejší znalosti a dovednosti v oblasti práce s informačními technologiemi.

Nezávislé ECDL testy absolvovalo v posledních čtyřech letech v České republice jen 3 119 středoškoláků z veřejných i soukromých středních škol. Ročně je přitom v tuzemsku evidováno přes půl milionu středoškoláků. A právě nízký počet uskutečněných testů upozorňuje na problém rozvoje českých studentů. „O nezávislé a objektivní testování počítačových znalostí a dovedností podle mezinárodních standardů mají zájem jen některé progresivní střední školy, které se snaží své studenty skutečně neformálně a zodpovědně připravovat na budoucí profesní kariéru. Uvědomují si, že bez dostatečných počítačových znalostí a dovedností se budou studenti podstatně hůře prosazovat na trhu práce, anebo že mohou mít vážné problémy při případném dalším studiu,“ říká Ing. Jiří Chábera, manažer pracovní skupiny ECDL–CZ při České společnosti pro kybernetiku a informatiku, která v České republice zastřešuje nezávislé testování počítačové gramotnosti obyvatelstva. Získat „řidičák na počítač“ nabízí v České republice svým studentům z celkového počtu asi 1 400 jen 120 středních škol.

Středoškoláci na počítačích, Zdroj: Grayling Czech Republic

Středoškoláci na počítačích, Zdroj: Grayling Czech Republic

Jednou z nich je i Gymnázium, Praha 4, Postupická 3150. „Do konceptu testování počítačových dovedností ECDL jsme se zapojili zejména proto, že nechceme naše žáky učit jen teorii, ale chceme klást důraz na aplikaci teoretických znalostí do praxe. Je nezpochybnitelné, že kvalitní vzdělávání v oblasti informačních technologií je nezbytnou součástí profilu středoškolského absolventa, protože počítače bude při své práci používat každý bez ohledu na budoucí profesi. Vzhledem k tomu, že koncept ECDL se ukázal pro úspěšné absolventy jako užitečný, lze dovodit, že s ohledem na blížící se zavedení IVT jako třetího volitelného předmětu v rámci společné části maturitní zkoušky, by mohlo být žádoucí jeho rozšíření do dalších škol,“ říká ředitel školy Josef Tomek.

Příkladem systematického rozvoje žáků v oblasti počítačové gramotnosti je například sousední Rakousko. Koncept ECDL je ve školských vzdělávacích programech zaveden již více než 10 let. Aktuálně je do něj zapojeno přes 1 200 škol, uskutečněno bylo více než 1 milion testů a jedna třetina všech rakouských studentů již úspěšně složila test z alespoň jedné oblasti počítačové gramotnosti. Podobné úspěchy zaznamenávají také v Itálii, kde je koncept ECDL dlouhodobě součástí vzdělávacího systému a zapojilo se do něj již 640 000 studentů. Podobně na tom jsou i některé další evropské státy. Uvědomují si, že cílená investice do studentů, budoucích zaměstnanců, je jedním z nejlepších vkladů k nastartování jejich úspěšné kariéry. O to, aby se situace v České republice více přiblížila západní Evropě, se právě snaží pracovní skupina ECDL- CZ.