„Jsme pro skutečnou restrukturalizaci před privatizací, ne pro další nesmyslný prodej majetku,“ prohlásil Gaspar. „S kroky vedení ČSA nesouhlasí stále více zaměstnanců a odborových svazů, “ dodal.

Na výsledek jednání mezi managementem a dozorčí radou uvalily aerolinie, které drtí ekonomická krize, zejména pokles poptávky a cen letenek, přísné informační embargo. „ČSA budou o výsledku informovat nejdříve ve středu na dopolední tiskové konferenci,“ uvedla pro Mediafax mluvčí leteckého dopravce Hana Hýsková.

ČSA ohlásily za letošní první pololetí nečekaně vysokou ztrátu 1,8 miliardy korun. Loni za stejné období rozdíl mezi příjmy a náklady přitom činil 178 milionů korun. Proto management navrhuje dozorčí radě ke schválení řadu úsporných opatření. Ta mají do konce roku firmě ušetřit jednu miliardu a umožnit dokončení její privatizace.

Podle interních dokumentů, které získaly deník Mladá fronta dnes a týdeník Euro, chtějí aerolinky propustit přes 800 z celkových 4 600 zaměstnanců. V uplynulých dvou letech snížily stav už o pět set lidí. Vlna propouštění, která má začít v září, bude stát dopravce na odstupném kolem 300 milionů korun. Zbylým pracovníkům má být snížen plat a různé zaměstnanecké výhody. „ČSA mají v současné době 530 pilotů, z toho jich chtějí propustit podle mých informací až 140,“ řekl Mediafaxu Gaspar.

Firma navrhuje také prodat pět letadel ze své flotily. Ta má zatím 50 strojů. Nabídnout plánuje dva Airbusy 310 a tři Boeingy 737, které létají do zaoceánských destinací.

Zbavit se hodlá také bezcelních obchodů. Duty free obchody přitom provozuje jediný zbylý zájemce o privatizaci česko-islandské konsorciu Travel Service/Unimex Group. To má svou cenovou nabídku předložit české vládě koncem září. Air France-KLM z tendru odstoupila minulý týden.

Interní ´úsporné´ dokumenty se zmiňují i o prodeji údržby, výcviku pilotů nebo handlingu, tedy služeb pro odbavení letadel a jejich cestujících. Rozprodej majetku, sedmi letadel a pozemků, už aerolinky v minulosti jednou zachránil. Část strojů si pak ČSA pronajaly zpátky. Letecký dopravce prodal také catering a cargo terminál. Společnost drží nad vodou státní firma Osinek, která letos v květnu poskytla ČSA půjčku ve výši 2,5 miliardy korun.