Hlasování se zdržela senátorka Alena Gajdůšková (ČSSD). "Hlasování jsem se zdržela, protože návrh je bez struktury bodového systému. Podrýváme si vlastní autoritu, něco přijmeme a poté ustupujeme," vysvětlila senátorka.

Návrh podali senátoři ODS, kteří požadují zvýšit počet trestných bodů z 12 na 18, ochránilo by to běžné řidiče a zrušilo bodové sankce za drobné prohřešky.

"Bodový systém není samospasitelný, na silnicích nic nezměnil, počet nehod stoupá a trestáni jsou především obyčejní řidiči, ne piráti silnic," vysvětlil senátor Jaroslav Kubera (ODS).

Podle senátora je problém v tom, že policisté trestají běžné řidiče za minimální prohřešky. "Například nepřipásání by mělo být sankcionováno pouze formou pokuty," uvedl příklad Kubera s tím, že návrh počítá s tím, že řidič by při dosažení 12 trestných bodů dostal varování a až při 18 bodech by byl odebírán řidičský průkaz.

Návrh podle Kubery počítá i s tím, že by sjednotil systém zkoušek na alkohol v krvi. "Je problém, že v jednom okrese chtějí krevní zkoušku, v dalším stačí měření přístrojem a ani hladina nulové tolerance nám nepřijde správná. Fyziologická hranice alkoholu, aniž by někdo popíjel, je 0,24 promile, my navrhuje ustanovit možnost 0,3 promile v krvi, s tím, že kdo by tuto hranici překročil, tak by o řidičák přišel," uvedl a dodal, že se nedomnívá, že by tento krok zvýšil počet opilců v autech. "Krevní zkoušky stojí spoustu peněz a v mnoha případech jsou zbytečné, protože než dotyčný na zkoušku dojede, může alkohol vyprchat," vysvětlil.

Kubera podle svých slov také navrhuje, aby neplatilo plánované navýšení pokut. "Závratné částky jsou stejně těžko vymahatelné a trvá to dlouho, pokud je pokuta adekvátní, ale je vybrána hned, tak si to řidič lépe pamatuje," vysvětlil.

Senátorský návrh nepočítá nyní s tím, že bude přesně definovat, které prohřešky a jak budou sankcionovány. "To je otázkou diskuze, ve sněmovně je již připraven pozměňovací návrh obsahující tabulku prohřešků a sankce za ně, zároveň by podle ní měly být rozděleny dopravní delikty pouze na pokutové a pokutové s body," dodal Kubera.

Senátorský návrh podle Kubery bude řešit například i omezení předjíždění kamionů nad 3,5 tuny v určitých hodinách. "Vypadá to jako velmi populární krok, ale my vycházíme z praktických zkušeností, kdy například kvůli kamionům jede kolona 5 km/h," dodal senátor. To se nelíbí senátorce Gajdůškové.

Předseda Senátu Přemysl Sobotka se domnívá, že navrhovaný systém je správný. "Některým řidičům naskakují trestné body za vyložené nesmysly a teprve až při další kontrole policisty mohou zjistit, že jezdí vlastně bez řidičáku," vysvětlil Sobotka s tím, že ovšem souhlasí s přísným trestáním přestupků přesahujících únosnou normu. Sobotka také upozornil na to, že 18 bodů je o polovinu zvednuté původní číslo a to mu přijde adekvátní. Sobotka také připustil, že se jedná o malou novelu, plánovaná velká novela vyřeší právě přehodnocení udílení trestných bodů.

"Nejedná se o žádný nový návrh, o takové variantě se tu jednalo poprvé již před třemi lety, ale nikdy žádný pozměňovací návrh neprošel," uvedl Korytář s tím, že navíc obdobný návrh již existuje ve sněmovně, kde je úprava bodů za jednotlivé prohřešky řešena. "Navíc já vidím řešení spíše v motivačním systému, kdy řidiči mohou za slušné jízdy například získávat bodové bonusy," podotkl.

Korytář zároveň připustil, že by návrh v rámci Senátu mohl projít do diskuze a mohl by být postoupen výborům. "Ovšem nikdy se žádné takové snahy o změnu nepovedly a já toto vnímám spíše jako populistické předvolební gesto ODS," dodal senátor.

Poslanec Daviď Šeich (ODS) úspěšný návrh senátorů přivítal. "Dlouhodobě se svými kolegy z dopravní expertní skupiny upozorňujeme na přílišnou restriktivnost bodového systému, který české řidiče šikanuje a má velmi malý preventivní rozměr," komentoval návrh. Doufá, že sněmovna v novém složení návrh podpoří. "Zvýšení bodové hranice vnímám jako přizpůsobování evropským standardům," dodal Šejch.