Proti návrhu PÚR se postavilo více než deset občanských sdružení, jako je například Arnika, Česká společnost ornitologická, Sdružení pro rozvoj kolejové dopravy, Ekologický právní servis či Greenpeace. Podle nich je nová podoba politiky územního rozvoje neefektivní. V případě, že by vláda současný návrh schválila, dala by navíc souhlas s výstavbou silnic a dálnic, vybudování paralelní dráhy na pražském letišti či nových jaderných úložišť.

„Politika obsahuje množství kontroverzních a drahých projektů, které mají být hrazeny z veřejných prostředků. Hrozí, že stavby, které vláda ministerstvu dopravy nedávno seškrtala, se takto zadními vrátky ocitnout zpět na listině kandidátů na státní podporu” řekl Pavel Doucha z Ekologického právního servisu (EPS). „Namísto toho, aby zodpovědná ministerstva hledala systémové řešení, snaží se o zabetonování seznamu drahých dopravních projektů ve formě územně plánovacího dokumentu, který bude závazný pro kraje i obce,” dodal.

Podle EPS se v ČR plýtvá penězi na stavbu dopravní infrastruktury a dokument připravený MMR a ministerstvem dopravy (MD) předkládá seznam rozsáhlých a drahých projektů, které mají být hrazeny z veřejných prostředků.

„Kvůli takto koncipované Politice územního rozvoje dojde k zabetonování kontroverzních projektů a jejich prostému přenesení na úroveň krajských územních plánů bez další diskuze a posuzování alternativ. S podobnou praxí úřadů mají nevládní organizace bohaté zkušenosti,” řekl Doucha.

Odpůrci proto vládu minulý týden vyzvali, aby se dokumentem nezabývala a dala jej ministerstvu přepracovat.

MMR se proti těmto návrhům ale ostře ohradilo. Přípravy na politice územního rozvoje začaly již v roce 2006 a vládě předložená podoba je podle MMR dostatečně propracovaná.