raha - Jejich propojení je cestou ke zpoplatnění silnic nižších tříd. A také k možnému výběru mýta za osobní automobily.

Hybridní systém by se měl podle informací deníku E15 vyzkoušet na deseti tisíci jednotkách. Pět tisíc kusů bude na základě smluv s Českem testovat firma Kapsch, na zbylých pět tisíc bude vypsáno výběrové řízení. „Mohl by být vypsán v nejbližších měsících,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková a dodala: „Jen tak se dostaneme k objektivnímu srovnání funkcí a nákladů.“ Tendrem se výběr mýta v zemi otevře i dalším firmám, ve hře je přitom potenciální příjem v řádu mnoha miliard korun. Dosud má systém v rukou pouze firma Kapsch.

O účast v zakázce mají možní dodavatelé zájem. „Je velmi pravděpodobné, že se soutěže zúčastníme,“ řekl Martin Záklasník z firmy Siemens. Martin Beneš ze společnosti Ascom, která se v konsorciu Ascom Fela účastnila již prvního českého tendru na mýtný systém, zatím neví. „Bude záležet na podmínkách tendru. Ty budou totiž signálem, jak moc budou další firmy k výběru mýta v České republice připuštěny,“ řekl.

Samotná firma Kapsch se k podmínkám budoucí podoby výběru mýta v Česku nevyjádřila. Hybridní systém by měl začít fungovat od roku 2011, ale političtí představitelé o tom ještě definitivně nerozhodli. Také není jasné, jestli budou nakonec silnice nižších tříd zpoplatněny, případně jestli budou do systému zahrnuty i osobní automobily. Nová technologie umožňuje velmi přesné sledování pohybu jednotlivých vozidel, včetně jejich rychlosti. I proto je její zavedení politicky velmi citlivé. „Široké zpoplatnění komunikací i pro osobní automobily je spravedlivější model než dálniční nálepky,“ tvrdí ministr dopravy Gustáv Slamečka. Nelíbí se mu však snahy zavést takové mýto v krátké době, protože ještě není vyřešena řadaproblémů.