České železnice od začátku roku evidují přes sedmdesát střetů vozidel s vlakem na přejezdech. Patnáct osob je přitom zaplatilo životem. "Dalších 27 lidí bylo zraněno," doplnil Kovařík.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally za většinu těchto střetů můžou řidiči vozidel. "V Evropě se každoročně stane nejméně 600 lidí oběti dopravních nehod na železničních přejezdech. Je přitom prokázáno, že 95% těchto nehod zavinili účastníci silničního provozu," informoval Halla a dodal, že brzdná dráha vlaku je až jeden kilometr.

Proto se ve 23 státech rozjíždí ve čtvrtek projekt Stop nehodám: Evropa pro bezpečnější přejezdy. "Hlavním cílem je apelovat na řidiče, aby byli opatrnější," komentoval Halla a dodal, že každý stát projekt pojme po svém. "Budeme distribuovat informační letáky do škol, autoškol a autoklubů a do míst, kde si řidič registrují vozidla. Chceme oslovit co nejvíce řidičů," pokračoval Halla. Kromě letáků chce železniční správa také ve školách dělat přednášky a pouštět projekce, využívat bude i internet.

Na internetových stránkách www.prejezdy.eu se řidiči také mohou seznámit s novým projektem kamerového systému v Olomouci. Kamery na železničních přejezdech v Olomouci snímají v době, kdy má projíždět vlak a upozornění o tom může vidět každý řidič, který se blíží k přejezdu. "Od té doby, co jsme instalovali kamery, se na uvedených přejezdech nestala žádná dopravní nehoda," pochlubil se Martin Karger, technický náměstek Správy dopravní cesty Olomouc.

V České republice je přes osm tisíc železničních přejezdů. "Nejlepším řešením by samozřejmě bylo mimoúrovňové křížení, ale to samozřejmě nejde všude. Snažíme se tedy počet těchto přejezdů snižovat. "Loni jsme zrušili 32 přejezdů a nových jsme zbudovali pouze pět," sdělil Kovařík.

Od prvního srpna by měla také začít identifikace železničních přejezdů. Každý přejezd bude mít své číslo, které bude umístěno buď na světelné skřínce nebo na výstražném kříži a v případě nehody stačí zavolat na telefonní linku 112 nebo 150 a nahlásit číslo přejezdu.