Radní si nechali v divadle udělat personální audit, aby zjistili, co se v divadle děje. „Máme názor lidí, kteří chtěli za auditory přijít jim a říct, co si o situaci myslí. Z auditu vyplynulo, že divadlo je v tomto případě rozděleno na dva zhruba stejně velké názory,“ uvedl Ženatý. Jako důvod odvolání uvedl manažerské Golatovo selhání v situaci, kterou měl v divadle řešit, ale vůbec se jí nezabýval.

K okamžitému odstoupení vyzval ředitele Národního divadla moravskoslezského Luďka Golata člen operního sboru Jaroslav Pavlásek v první polovině května. Svůj už druhý dopis adresovaný řediteli předal Pavlásek také vedení města poté, co na jeho první výzvu Golat nijak nereagoval. Pavlásek a později další členové především operního souboru si stěžovali na vulgární chování ředitele, na oplzlé scény, v jejichž zkoušení si Golat jako režisér libuje, na ponižování, urážení a mnohdy až náznaky fyzického napadaní a zastrašování s tím, že napjatá atmosféra trvá už dlouho. Podle Pavláska se nikdo neodvážil dříve ozvat ze strachu, že by mohl přijít o místo. K petici Pavláska a poté některé další divadelníky dohnala až scéna, při které měli onanovat na jevišti.

Za ředitele Golata se postavili dopisem šéfové opery, činohry, baletu i operety. Píší v něm, že Golat je zárukou otevřeného a inspirativního fungování souborů, poskytuje jim dostatek tvůrčí svobody a velkorysosti. Podle nich je Golatovou zásluhou ostravské divadlo svébytným fenoménem uznávaným odborníky a vyvolávající nepopiratelný zájem veřejnosti. Vedení města proto nechalo situaci prověřit agenturou specializovanou na interpersonální vztahy a zároveň Golatovi uložilo vzít si dovolenou. Golat přesto v uplynulých dnech v divadle pobýval a vedl porady.

Golat bude omezen i ve výkonu fukce šéfa operního souboru. Nový ředitel divadla vzejde z výběrového řízení.