Systém dopravy v regionu podle krajských radních i starostů nejvíce ohrožují obstrukce ministerstva životního prostředí, které dlouhé roky není schopno vydat své stanovisko k výstavbě rychlostní silnice R/43 z Brna do Svitav a dále do Pardubického kraje a Hradce Králové. Nová komunikace má nahradit zastaralou jednoproudovou spojku E I/43, proslulou častými dopravními nehodami především mezi Brnem a Svitavami jako silnice smrti.

„Ministerstvo vyzýváme k urychlenému vydání stanoviska k trasování nové rychlostní silnice R/43,“ řekl ve čtvrtek agentuře Mediafax hejtman Michal Hašek (ČSSD). Dodal, že obstrukce zelených organizací společně s nečinností ministerstva blokují přípravu stavby autostrády, která se má stát do budoucna klíčovou tranzitní spojkou mezi hraničním přechodem v Mikulově, Brnem a Pardubicemi.

„Velký problém v regionu nastane nejpozději do tří let, kdy Rakušané dostavějí svojí část vídeňské dálnice k Mikulovu,“ dodal krajský radní Milan Venclík (ODS), který je zároveň vládním zmocněncem pro výstavbu silnice R/43. „Pokud se do té doby zároveň podaří dostavět z české strany chybějících dvacet kilometrů z Pohořelic do Mikulova, zahltí kvůli chybějící silnici na Svitavy silná tranzitní doprava z jihu Evropy nejen Brno, ale i celé jeho okolí,“ dodal Venclík. Doprava na sever a východ od krajského města potom „nevyhnutelně zkolabuje“.

Skepsi na jihu Moravy umocňuje podle Venclíka fakt, že R/43 není do roku 2020 zanesena do vládní koncepce rozvoje silniční sítě České republiky. „Žene se na nás katastrofa,“ podotkl Venclík.

Hašek s Venclíkem se shodli, že výstavba silnice R/43 je prvořadou krajskou prioritou. „Neexistuje o ni politický spor, žádné připomínky nejsou ani k navrhované trase,“ potvrdili shodně.

Ministerstvo životního prostředí podle mluvčího Jakuba Kašpara nerozhodlo o budoucí trase silnice proto, že investor stavby, Ředitelství silnic a dálnic, dosud nedodal vládním úředníkům projektovou dokumentaci se všemi požadovanými náležitostmi. „Předložená dokumentace je nedostatečná. Již třikrát jsme vyzvali ŘSD, aby ji doplnil a znovu předložil,“ řekl Mediafax Kašpar. Dodal, že do té doby ministerstvo o trase silnice nemůže rozhodnout.

Jihomoravský kraj se podle Haška nehodlá s dalšími průtahy ohledně R/43 smířit. Hejtman chce ještě ve čtvrtek pozvat dopisem na návštěvu regionu nového ministerského předsedu Jana Fischera, kterému kraj neuralgický dopravní problém předloží. „Okamžitě začneme jednat s novými ministry dopravy a životního prostředí, kterým budeme definovat silnici jako problém, který nejsme schopni na úrovni kraje kompetenčně vyřešit,“ řekl Hašek.